We zien dat de mogelijkheden op het gebied van digitalisering groot zijn en dat de techniek voortschrijdt. Er komen veel wettelijke verplichtingen op ons af, waarbij in de uitvoering informatievoorziening een belangrijke rol speelt. Op het vlak van informatievoorziening is er sprake van achterstallig onderhoud en zien we dat er binnen de organisatie behoefte is aan vernieuwing en ontwikkeling. Er zullen noodzakelijke investeringen gedaan moeten worden om de informatievoorziening van de gemeente te optimaliseren en aan te sluiten bij de veranderende, steeds digitaler wordende samenleving. Er is een inhaalslag nodig om inwoners, bedrijven en instellingen goede dienstverlening te kunnen (blijven) bieden. Hiervoor zijn de komende jaren aanvullende middelen nodig.
Dienstverlening en bedrijfsvoering
De steeds veranderende en (zeker in tijden van Corona) digitaler wordende samenleving vraagt om een organisatie die daar op kan inspelen. Optimale informatievoorziening is een randvoorwaarde voor het leveren van goede dienstverlening en voor het efficiënt uitvoeren van onze bedrijfsprocessen (waaronder het afleggen van verantwoording daarover) . Het is van belang dat we, met behulp van de juiste systemen, onze dienstverlening en bedrijfsvoering steeds blijven verbeteren. Belangrijke prioriteiten voor de komende jaren zijn:
- meer producten en diensten digitaal aanbieden, waarbij we ook oog houden voor onze minder digivaardige inwoners;
- het optimaliseren van zaakgericht werken ten behoeve van de dienstverlening aan de samenleving en efficiëntere bedrijfsvoering;
- technische verbeteringen doorvoeren met betrekking tot de digitale toegankelijkheid van onze websites;
- het implementeren van een nieuwe toekomstgerichte werkplek die medewerkers beter moet ondersteunen en daarmee ook de dienstverlening aan de samenleving;
- door middel van datagedreven werken de organisatie ondersteunen met sturingsinformatie en informatie om gerichter beleid te kunnen opstellen;
- het vergroten van digitale vaardigheden van medewerkers.
Landelijke ontwikkelingen en wetgeving
Onze informatievoorziening is voor een belangrijk deel onderhevig aan landelijke ontwikkelingen en wetgeving. Als gemeente volgen we dit en maken we de vertaling naar onze eigen gemeentelijke praktijk. Voorbeelden van wetgevingen die de komende jaren van invloed zijn op onze gemeentelijke organisatie zijn de Wet Digitale Overheid, de Wet Open Overheid en de wet Digitale Toegankelijkheid. Ook de Omgevingswet behoudt, ondanks het uitstel van een jaar, onze focus om er voor te zorgen dat we als organisatie de aansluiting kunnen maken op de landelijke voorziening Digitaal Stelsel Omgevingswet. Er wordt ook gewerkt aan een nieuwe Archiefwet, die zich meer zal toespitsen op digitale informatievoorziening. Al deze wetgevingen hebben invloed op onze gemeentelijke informatievoorziening.
Informatiebeveiliging en privacy
Door een steeds digitaler wordende omgeving neemt ook het belang van informatiebeveiliging en privacy significant toe. Vanaf 1 januari 2020 is de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) van kracht. De BIO vervangt de bestaande baselines informatieveiligheid voor Gemeenten, Rijk, Waterschappen en Provincies. Hiermee ontstaat één gezamenlijk normenkader voor informatiebeveiliging binnen de gehele overheid. Het implementeren en borgen van de BIO is een doorgaand proces. Daarnaast voeren we de gemeentebrede zelfevaluatie ENSIA (Eenduidige Normatief Single Informatie Audit) uit en leggen daar verantwoording over af. Ook de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) blijft onverminderd een punt van aandacht.
Inwoners en bedrijven moeten er op kunnen vertrouwen dat hun informatie bij ons in veilige handen is. Dit vraagt om continue waakzaamheid met betrekking tot informatieveiligheid en privacy. De borging en verbetering hiervan heeft hoge prioriteit, waarbij ook het aspect van bewustwording nadrukkelijk wordt meegenomen.