begroting 2021

Uitgangspunten meerjarenraming

Uitgangspunten begroting 2021 tot en met 2024
De basis wordt gevormd door de begroting 2019 inclusief mutaties voorjaarsnota.

Ontwikkelingen lasten (stijgingspercentage)

Omschrijving

2021

2022

2023

2024

·         

Effecten salarissen:

Loonontwikkeling

3,00%

3,00%

3,00%

3,00%

Sociale lasten werkgever

1,00%

1,00%

1,00%

1,00%

·        

Uitgangspunt voor de toe te passen rentepercentages:

Aantrekken lang geld

0,50%

1,25%

1,50%

1,50%

Aantrekken kort geld

0,00%

0,25%

0,25%

0,50%

Bespaarde rente

1,27%

1,34%

1.35%

1,25%

Rente nieuwe investeringen

2.50%

2,50%

2,50%

2,50%

Rente bouwgrond

0.97%

1,02%

1,01%

0,92%

Renteomslag

1,50%

1,50%

1,50%

1,50%

·       

Gemeenschappelijke regelingen en grote gesubsidieerde instellingen

gemiddelde jaarlijkse verhoging

3,00%

3,00%

3,00%

3,00%

Tenzij de GR of de gesubsidieerde instelling zelf met een meerjarenbegroting komt. Dan wordt deze aangehouden.

·        

De verwachte prijsontwikkeling van de niet direct te beïnvloeden tarieven van derden worden opgenomen: 

Dit betreft onder andere: meerjarige contracten, vervangingsinvesteringen, onderhoud gebouwen, materieel, stroom, gas, water, olie, benzine, premies voor verzekeringen, waterschapslasten en belastingen en heffingen.

Ontwikkelingen baten (stijgingspercentage)

Omschrijving

2021

2022

2023

2024

·         

Gemeentelijke belastingen

OZB: 

1,60%

2,00%

2,00%

2,00%

Forensen:

1,60%

2,00%

2,00%

2,00%

·         

Toeristenbelasting wordt berekend door aantal overnachtingen keer € 1,30. Het tarief per overnachting blijft ongewijzigd.

·         

Het tarief voor de afvalstoffenheffing is gebaseerd op een volledige kostendekking inclusief het verdisconteren van de kwijtschelding.

·         

Het kostendekkend tarief van de rioolheffing wordt vastgesteld vanuit het Watertakenplan inclusief het verdisconteren van de kwijtschelding.

·         

Maximaal kostendekkende leges voor de omgevingsvergunning.

·         

Maximaal kostendekkende leges Lijkbezorgingsrechten voor de door te berekenen kosten. 

·         

Overige belastingen en leges

2,00%

2,00%

2,00%

2,00%

(Meerjarig)begrotingsresultaat

In de onderstaande tabel staat de meerjarige prognose (periode 2021 tot en met 2024) voor de onvoorziene uitgaven.

Bestedingsruimte (basis)

2021

2022

2023

2024

Onvoorziene uitgaven

25

25

25

25

 
Meerjarenraming 2021-2024

In de perspectiefnota hebben wij u een voorlopig meerjarig resultaat gepresenteerd.
Op grond van de laatste geactualiseerde cijfers ontstaat het volgende meerjarig resultaat.

 

2021

2022

2023

2024

Bestedingsruimte

0

0

0

0

Aanwezige ruimte in de begroting

0

0

0

0

Totaal beschikbaar

0

0

0

0

Hierbij is rekening gehouden met de effecten van het voorgestelde bestedingswensen.  

Financieel toezicht

Van de provincie ontvingen we de Begrotingscirculaire 2021-2024 voor gemeenten. Hierin informeert zij ons over haar uitgangspunten rondom de besluitvorming over de beoordeling van de eerstkomende (meerjaren)begroting.
Als gemeente komen we voor repressief toezicht in aanmerking wanneer we voldoen aan:

  • Uitgangspunt van een reëel structureel sluitende begroting 2021, dan wel een meerjarenraming waarin minimaal 2024 reëel sluitend moet zijn.
  • De vastgestelde jaarrekening 2019 en de begroting 2021 moeten tijdig, respectievelijk vóór 15 juli en 15 november 2020, aan Gedeputeerde Staten zijn ingezonden.

Het centraal uitgangspunt in het financieel toezicht van de provincie is dat er een structureel en reëel evenwicht is in de (meerjaren)begroting.
Als structurele lasten gedekt zijn door structurele baten is er sprake van structureel evenwicht. Dit geldt per jaarschijf. Hiervoor is het van belang dat uit de begroting duidelijk blijkt welke geraamde baten en lasten structureel van aard zijn en welke incidenteel. Het overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten en van de beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves zijn hierbij van groot belang .
Het reëel evenwicht houdt in dat de ramingen volledig, realistisch en haalbaar zijn.

Incidentele baten en lasten
Een aandachtspunt van de provincie voor het Begrotingsonderzoek 2021 is dat zij gaan toetsen hoe het 'overzicht van incidentele baten en lasten', maar ook het 'overzicht beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves' zich verhouden tot de Notitie structurele en incidentele baten en lasten.

Sociaal domein
Voor de beoordeling van de Begroting 2021 omtrent het sociaal domein blijven vooralsnog de richtlijnen van vorig jaar (Begroting 2020) voor de Begroting 2021 van kracht en deze zijn:

  • de extra middelen jeugdzorg voor de jaren 2019 tot en met 2021. die deel uitmaken van de algemene uitkering, worden als structureel dekkingsmiddel aangemerkt;
  • voor de jaren 2022, 2023 en 2024 kan door de gemeente een stelpost 'Uitkomst onderzoek jeugdzorg' geraamd worden: per gemeente naar rato van de €300 miljoen (in 2021);
  • deze stelpost 'Uitkomst onderzoek jeugdzorg' kan als structureel opgenomen worden;
  • voorwaarde is dat daarnaast gemeente tevens zelf maatregelen neemt in het kader van de transformatie rondom jeugdzorg en ggz mede gericht op beheersing van de kosten. Gemeenten spelen immers zelf ook een actieve rol in de transformatie en daarmee ook in het kunnen beperken van de uitgaven.

Als toezichthouder beoordeelt de provincie of de ramingen in de (meerjaren)begroting voor het sociaal domein reëel zijn en welke risico's de gemeente loopt. Daarbij betrekt zij tenminste de realisatie van de laatste jaarrekeningen, de verwachte realisatie voor het jaar 2020 en de verslagen van de accountant.

Rechtmatigheidsverantwoording college
Op dit moment verstrekken accountants een controleverklaring met een oordeel inzake getrouwheid en rechtmatigheid bij de jaarrekeningen van gemeenten. Dit gaat veranderen.
Met ingang van 2021 moet het college een rechtmatigheidsverantwoording afleggen over de rechtmatigheid van de jaarrekening. De accountant krijgt hierdoor een andere rol en zal vanaf het boekjaar 2021 geen oordeel meer geven over de rechtmatigheid in zijn controleverklaring. De accountant geeft dan nog een controleverklaring af met alleen een oordeel inzake de getrouwheid van de jaarrekening, inclusief de rechtmatigheidsverantwoording door het college van Burgemeester en Wethouders die in de jaarrekening wordt opgenomen. De rechtmatigheidsverantwoording wordt een onderdeel van de getrouwheidsverklaring van de accountant.

Jaarlijks voor 1 januari van het betreffende jaar besluit de provincie of onze gemeente onder repressie of preventief toezicht valt. Tot op heden vielen wij onder repressief toezicht. We hebben ook geen signalen dat dit voor 2021 anders zal gaan worden.