begroting 2021

Bedrijfsvoering

Communicatie

Communicatiemiddelen = maatwerk
Uitgangspunt bij al onze communicatie blijft dat we blijven aansluiten bij de samenleving, we leveren maatwerk. Dat betekent dat we per onderwerp/project en doelgroep - in samenspraak met de vakafdeling en het college - afwegen wat de juiste toon en de juiste communicatiemiddelen zijn . We hebben daarbij veel verschillende middelen tot onze beschikking, zowel online als offline.
Offline onder meer de Thuisblijver en flyers, daarmee bedienen we de doelgroep die minder digitaal is. We betrekken de doelgroep ook bij de ontwikkeling van deze middelen.  Online, de website en social media (deze werken we hieronder verder uit) Uiteraard zijn ook de contacten met de pers belangrijk, zowel actief als reactief.  

Participatie
In het uitvoeringsprogramma is aangegeven dat participatie belangrijk is. Dit moet wel worden gedaan binnen de bestaande middelen en formatie. De vakafdeling en communicatie maken samen, per onderwerp/project, de afweging of en in welke mate we participatie inzetten. Door de coronacrisis heeft participatie in 2020 op een wat lager pitje gestaan dan we graag wilden. Wel hebben we de mogelijkheden van digitale participatie verkend. In het komende jaar gaan we kijken hoe we digitale en fysieke participatie kunnen combineren. Ook willen we 'werk' maken van de participatie van jongeren, door bijvoorbeeld in samenwerking met scholen jeugddebatten te organiseren.

Website en social media

Digitale media worden steeds belangrijker. Dat betekent dat we onze website blijven ontwikkelen. Met een aantal (kleine) aanpassingen voldoet de website aan het VN verdrag Handicap. Komend jaar gaan we aan de slag een verdere verbeterslag van de website. Een betere zoek- en vindfunctie is daarbij het uitgangspunt. We gaan daarbij verschillende doelgroepen betrekken:  medewerkers gemeente, VN panel, WMO raad, klantenpanel enz. Daarnaast gaan we met de inzet van een professionele (social) mediamonitoringstool onderzoeken wat het effect is van  onze (social) media inzet  en hoe we dat effectiever kunnen doen.