begroting 2021

Bedrijfsvoering

Personeelsbeleid

Per 1 oktober 2019 is de nieuwe gemeentesecretaris gestart binnen de gemeente. Hij is verdergegaan met het Uitvoeringsprogramma en werkt aan de versterking en begeleiding van de ambtelijke organisatie. De eerste stap daarbij was om de basis op orde te krijgen. De gemeenteraad heeft daar ook middelen voor beschikbaar gesteld. Er is meer rust en duidelijkheid in de organisatie ontstaan.  

2019 stond vanuit P&O voornamelijk in het teken van de implementatie van de wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (WNRA). Alle medewerkers zijn per 1 januari 2020 overgegaan naar het arbeidsrecht en hebben een nieuwe arbeidsovereenkomst ontvangen. In 2020 krijgt het project een vervolg, omdat dan gekeken wordt naar alle huidige regelingen die aangepast moeten worden op basis van de nieuwe wetgeving.

Het plan van aanpak RI&E is definitief vastgesteld. Er is intern een arbo-coördinator aangesteld, die zorgdraagt voor de totstandkoming van het arbobeleid en toeziet op de implementatie van de acties die voorkomen uit het plan van aanpak. In 2020 zullen preventiemedewerkers aangesteld worden.

Omdat onze gemeente zich als goed werkgever wil gedragen en zich realiseert dat zij een voorbeeldrol vervult, is in de tweede helft van 2019 is invulling gegeven aan de Wet Banenafspraak. Het doel is om uiteindelijk 4,5 fte die behoren tot de doelgroep Banenafspraak aan het werk te hebben binnen onze gemeente.

Omdat 2019 in het teken stond van WNRA, de verdere organisatieontwikkeling, de aanstelling van de nieuwe gemeentesecretaris, RI&E, schuift de voorgenomen invoering van strategische personeelsplanning (SPP) door naar 2020.