begroting 2021

Verkeer, vervoer en waterstaat

Verkeer en vervoer

Ontwikkelingen

  • We zijn een belangrijke fietsgemeente. De (elektrische) fiets neemt een dominantere rol in dan vroeger en dat neemt in de toekomst verder toe. In het geactualiseerde Gemeentelijk Verkeer- en VervoerPlan (GVVP) staat de fiets meer op de voorgrond dan vroeger. In deze nieuwe werkelijkheid met meer thuiswerken neemt de behoefte aan bewegen nog meer toe. Mensen fietsen, wandelen, skeeleren meer dan eerder. Dit doen zij voor een belangrijk deel op de fietspaden. Aan het (recreatieve) fietsen is door de provincie een impuls gegeven door de VAM-berg open te stellen.
  • Het moet uitnodigen om te fietsen. Fietspaden en -routes onderhouden we op het hogere onderhoudsniveau A.
  • De samenleving verandert, daarmee de openbare ruimte en het gebruik ervan. De verandering van verzorgingsstaat naar participatiemaatschappij zorgt er onder andere voor dat mensen langer thuis wonen en daarmee vervoersstromen en -wijzen veranderen. Het openbaar vervoer rijdt steeds meer vraaggericht in plaats van aanbodgericht. Concreet betekent dit dat in de toekomst goed bezette lijnen verstevigd worden en dun bezette lijnen geminimaliseerd worden of zelfs verdwijnen. Op dit moment rijden de buslijnen nog het zelfde. Het OV-bureau is van plan om dit ook volgend jaar zo te laten zijn. Door COVID-19 mogen er minder mensen in de bus. Dit heeft effecten op de exploitatie en wellicht in de toekomst ook op het aantal buslijnen dat rijdt. Het betekent ook dat veel mensen op een andere manier zich moeten verplaatsen. De fiets kan hier een belangrijke rol vervullen.
  • Voor openbare verlichting is de nieuwe richtlijn: Donker waar het kan, verlichting waar het moet. Dit is duurzaam, maar ook beter voor de nachtdieren.

Wat willen we bereiken?

  • We willen fietsen nog toegankelijker maken. Om zo in Midden-Drenthe duurzaam en gezond de toekomst tegemoet te gaan. We zijn bezig om een integraal fietsplan te maken, met input vanuit de verschillende vakgebieden verkeer, recreatie/toerisme, sociaal, gezondheid en sport. Op deze manier willen we projecten en maatregelen ontwikkelen met meer samenhang en verbinding.
  • Samen werken aan een goede openbare ruimte voor iedereen, nu en in de toekomst. Vanuit deze taak staan we voor de opgave om de openbare ruimte, op een duurzame manier, veilig en comfortabel in te richten en te houden.
  • Voor wegen en verkeer investeren we, voortvloeiend uit het Beleid voor onderhoud wegen en bruggen 2018-2028: "Midden-Drenthe op de goede weg!", om wegen en bruggen op niveau B (basis) te onderhouden en fietspaden en -routes op niveau A (goed). We willen de fiets een steeds dominantere positie in laten nemen. Naast de verkeersaspecten levert dit ook een positieve bijdrage aan duurzaamheid, milieu, volksgezondheid en recreatie/toerisme.
  • De veiligheid en bereikbaarheid willen we verbeteren door te investeren in projecten en onderhoudsmaatregelen. Daarnaast investeren we ook in onkruidbestrijding, straatvegen, onderhoud bermen en wegbeplanting en gladheidsbestrijding om de veiligheid en bereikbaarheid zoveel mogelijk te waarborgen.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • We zijn plannen aan het maken om vrijliggende fietspaden langs het Oranjekanaal, de Garmingerstukken en naar de school van Drijber aan te leggen. Ook zijn we, samen met de inwoners, aan het bekijken of we een fietspad langs de Beilervaart aan kunnen leggen.
  • In de periode van 2018 tot 2028 investeren we voor ruim 14 miljoen euro in het groot onderhoud van wegen en bruggen. Belangrijke onderdelen hierin zijn de kwaliteitsverbetering voor fietspaden en -routes en de aanleg van passeerhavens en graskeien langs wegen in het buitengebied. Daarnaast investeren we structureel meer in bermonderhoud en klein onderhoud van bruggen.
  • We maken plannen  voor de noord-zuidroute door Beilen (o.a. Esweg). De noord-zuidroute is een belangrijke schakel in de fietsroute Assen-Beilen-Hoogeveen. We maken een veilige route voor wandelaars, fietsers en auto’s. Een veilige route naar de nieuwe school, naar de sporthal, naar het centrum. Voor kinderen en volwassenen. Voor gezonde mensen en mensen met een beperking. Voor gewone en elektrische fietsen. Daarbij nemen we niet alleen de bovenkant mee (het profiel van de weg, de bestrating en het groen). We brengen ook de onderkant (het riool) weer op niveau.
  • We maken plannen voor de Suermondsweg-Linthorst Homanweg in Smilde binnen de bebouwde kom. Evenals de noord-zuidroute in Beilen is dit een belangrijke schakel voor wandelaars, fietsers en auto’s. Ook moeten vele kinderen de weg oversteken om naar school, te gaan.

Lasten & baten

schaal x € 1,000

Lasten

€ 5.606.840

100,0 %

Baten

€ 128.764

100,0 %

ga terug