Ontwikkelingen
- Brandweerzorg in verandering. Vergrijzing, krimp en snellere veranderingen in de woon-, werk- en privésituaties zetten de beschikbaarheid van voldoende vrijwilligers, met name overdag, onder druk. Uit een analyse van het huidige vrijwillige personeel blijkt dat de gemiddelde periode dat een vrijwilliger die zich voor de brandweer inzet nog maar 10 jaar is. Dat heeft direct consequenties voor met name de beschikbaarheid van functies die een langere ervaring eisen. Ook werpen de huidige keurings- en opleidingseisen een hoge drempel op om nieuwe vrijwilligers binnen te halen. Deze ontwikkelingen leiden ertoe dat de kosten voor de huidige vorm van brandweerzorg stijgen, terwijl de kwaliteit en kwantiteit van de brandweerzorg niet toeneemt en de paraatheid soms ernstig afneemt. Het huidige stelsel behoeft daarom aanpassing. In een periode van 5 tot 10 jaar dient een duurzaam stelsel te worden ontwikkeld, waarbij ingezet wordt op vrijwilligers aangevuld met beroepsmensen.
- Complexiteit crises. De VRD constateert dat de toenemende complexiteit van de samenleving ook tot gevolg heeft dat rampen en crises complexer worden, zoals bijvoorbeeld de Coronacrisis. Maatschappelijke onrust kan al snel ontstaan bij verstoringen in het dagelijks leven. De aanpak van deze verschillende crises vraagt om een flexibele en wendbare crisisorganisatie die kan opschalen naar behoefte. De samenleving wordt ook steeds gevoeliger voor de gevolgen van een digitale verstoring. Een dergelijke verstoring (al dan niet opzettelijk) leidt daardoor gemakkelijk tot ontwrichting (van delen) van de samenleving. Overigens biedt de digitalisering ook kansen. De VRD wil meer doen met beschikbare data. Het slim gebruiken van data wordt de komende jaren doorgezet. Dit helpt in de dagelijkse voorbereiding op branden en incidenten en in het maken van keuzes voor de inrichting van nieuwe brandweerzorg.
Wat willen we bereiken?
- De VRD faciliteert het netwerk van crisispartners in Drenthe welke gericht zijn op vergroten van de veiligheid van de inwoners en bezoekers van Drenthe.
- De VRD legt zichzelf de inspanningsverplichting op om het crisisnetwerk uit te breiden en te onderhouden door contact te leggen met nieuwe organisaties (bijv. organisaties die een bijdrage kunnen leveren in het reduceren van de effecten van een cyber- of klimaatcrisis).
- Ook legt de VRD zichzelf de inspanningsverplichting op dat de crisisorganisatie is voorbereid om flexibel en wendbaar te voldoen aan de vraag vanuit gemeenten en netwerkpartners in de aanpak van crises.
Wat gaan we daarvoor doen?
- De VRD brengt de veiligheidsrisico’s in de regio nauwgezet in kaart.
- De VRD werkt vervolgens met alle betrokken partijen samen om deze veiligheidsrisico’s te verkleinen en crisisfunctionarissen op deze risico’s voor te bereiden, o.a. door het bieden van handelingsperspectieven voor de inwoners en crisisfunctionarissen en het verzorgen van opleidingen, trainingen en oefeningen. Daarbij gaat de aandacht niet alleen uit naar bestaande risico’s, maar ook naar de beheersing en bestrijding van nieuwe risico’s, waarbij veelal sprake is van maatschappelijke onrust.
- De VRD past het Regionaal Crisisplan en het protocol Psychosociale hulpverlening aan op de flexibele manier van werken (opschaling op maat) dat door het bestuur is vastgesteld.
- Dat vanuit de VRD een (strategisch) aanspreek- en adviespunt is ingebed.
- De VRD ontwikkelt de professionaliteit van de crisisfunctionarissen door via (andere) manier van werken. Dit doet de VRD door gevraagde competenties en opleidingen vast te stellen en deze te onderhouden. Daarbij worden crisisfunctionarissen gecoacht en begeleid en is het de bedoeling dat zij op individueel niveau worden geschouwd.
- Bij de VRD geldt dat in de vakbekwaamheid van crisisfunctionarissen op bestuurlijk niveau crisistrainingen en – oefeningen naar behoefte en op maat (in vorm en scenario) worden aangeboden.