Ontwikkelingen
- In 2020 is begonnen met de gezamenlijke nieuwbouw van het voortgezet onderwijs in Beilen. Het streven is dat het onderwijsgebouw in het nieuwe schooljaar 2021/2022 in gebruik wordt genomen. De naam van de nieuwe school is Volta.
- Het dr. Nassaucollege en het CS Vincent van Gogh zijn het nieuwe schooljaar 2020/2021 gestart met een gezamenlijke brugklas. In de nieuwe school kunnen leerlingen in het VMBO ook techniekonderwijs volgen.
- Zonder gemeentelijke bijdrage is het verzorgen van kwalitatief goede cursussen voor de buurtacademies niet mogelijk. De gemeentelijke bijdrage maakt onderdeel uit van het budgetcontract met Welzijnswerk.
- In het schooljaar 2019/2020 is er een pilot gestart voor het vormgeven van het extra educatief aanbod in de IKC’s voor (doelgroep)kinderen van 2-4 jaar. Vanaf 1-8-2020 is het extra aanbod voorschoolse educatie van 10 uur naar 16 uur per week verplicht voor (doelgroep)peuters. De uitbreiding van peuteruren wordt vanaf 1-8-2020 over alle VVE locaties binnen de IKC's uitgerold.
- Het extra aanbod brengt extra kosten met zich mee, zodat de bekostiging voor 2021 deels moet worden aangepast. In 2020 is er een ontwikkelnota gemaakt die de basis moet vormen voor een meerjarenperspectief over de uitvoering en kwaliteit van het extra aanbod voor peuters. Eind 2021 komt er een definitieve Nota Ontwikkelkansen waarin opgenomen is hoe we dit de komende jaren vorm gaan geven.
- Per 1-1-2022 is de gemeente verplicht een HBO coach in de voorschoolse periode aan te stellen en te bekostigen. Ook deze invulling wordt meegenomen in de meerjarennota Ontwikkelkansen.
- In september 2020 is de vroeg signalering en preventieve zorg op de IKC's geëvalueerd. Voor 2021 wordt de uitvoering verbeterd en/of aangepast aan de hand van de evaluatie.
- Er is een nieuw regionaal programma voortijdig schoolverlaten en jongeren in kwetsbare posities opgesteld voor 2021 – 2024. Deze is opgesteld met de Noord Midden-Drentse gemeenten, passend onderwijs en het Drenthe College als contactschool.
- Er vinden overleggen plaats tussen onderwijs, gemeente en zorg om de samenwerking te verbeteren en meer helderheid te verkrijgen en afspraken te maken over routes en werkwijzen.
- Om een sluitende aanpak te kunnen realiseren maken we routekaarten arbeid en dagbesteding.
Wat willen we bereiken?
- Een kwalitatief goed onderwijsaanbod, een goede zorgroute en een doorgaande leerlijn van 0-13 jaar voor het jonge kind en jongvolwassenen op de scholen.
- Een kwalitatief goed aanbod van 16 uur voor peuters van 2,5 - 4 jaar zodat zij zonder (ontwikkel)achterstand kunnen beginnen aan de basisschool, het bieden van een volwaardige plaats in de samenleving, zowel in fysiek als in sociaal opzicht.
- In 2021 willen we onderzocht hebben hoe we een HBO coach in de voorschoolse periode willen inzetten.
- Een nota Ontwikkelkansen met een meerjarenperspectief en - begroting.
- Stabiliteit en doorontwikkeling van de GR Publiek Vervoer Groningen Drenthe(PVGD) ten behoeve van het leerlingenvervoer.
- Uit het regionaal programma voert ook een uitvoeringsprogramma voort. Daarin worden activiteiten en projecten opgenomen die bijdragen aan een sluitende aanpak voor jongeren in kwetsbare posities en het voorkomen van vroegtijdig schoolverlaten. De verwachting is dat dit regionaal programma Q4 2020 of Q1 2021 gereed zal zijn.
- We willen de samenwerking tussen onderwijs, gemeente en zorg verbeteren om de jongere op de juiste manier te kunnen ondersteunen.
- We zijn bezig met het ontwikkelen van routekaarten arbeid en dagbesteding ten behoeve van een sluitende aanpak voor jongeren in kwetsbare posities. We hopen hiermee te voorkomen dat jongeren tussen wal en schip belanden.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Vroegtijdig signaleren en bestrijden van onderwijsachterstanden bij peuters.
- De GGD is op 1-8-2020 gestart met preventieve logopedie.
- Zoveel mogelijk kinderen in Midden-Drenthe te laten deelnemen aan een voorschools aanbod. In 2021 wordt steviger ingezet door de GGD/CJG om de toeleiding van doelgroepkinderen te bevorderen.
- Voorkomen dat leerlingen zonder startkwalificatie van school gaan.
- In 2021 gaan we onderzoeken hoe we een HBO coach in de voorschoolse periode kunnen inzetten.
- Het bieden van en het vergroten van de mogelijkheden voor volwasseneneducatie o.a. door uitvoering te geven aan de nota Naar een geletterd en digisterk Midden-Drenthe en subsidiëring van de buurtacademies.
- Aanbieden van Leerlingenvervoer.
- We gaan in samenwerking met de verschillende gemeenten en het onderwijs activiteiten verrichten en projecten opzetten die de positie van jongeren verbeteren.
- Structureel overleg tussen onderwijs, zorg en gemeente.
- De routekaarten arbeid en dagbesteding worden ontwikkeld in samenwerking met het onderwijs, CJG, leerplicht, Wmo en werk. Deze routekaarten geven weer hoe de verschillende processen zowel vanuit het onderwijs als vanuit de gemeente lopen.