begroting 2021

Bestuur en ondersteuning

Burgerzaken

Ontwikkelingen

  • De 1,5 meter samenleving;
  • Een veranderende en een meer complexere dienstverlening, e.e.a. veroorzaakt door de rijbewijzen- en reisdocumentendip;
  • (Nog verder) optimaliseren digitale dienstverlening;
  • Voorkomen van document-, identiteits- en adresfraude;
  • Modernisering processen rondom verkiezingen.

Wat willen we bereiken?

  • Een optimale Basisregistratie Personen (BRP), zodat het mogelijke is om op een goede wijze uitvoering te geven aan wettelijk voorgeschreven taken zoals uitgifte rijbewijzen en reisdocumenten, het bijhouden van de Register van de Burgerlijke Stand en het toekennen van toeslagen;
  • We willen de privacy van onze inwoners waarborgen en document-, identiteits- en adresfraude voorkomen;
  • Onze dienstverlening op het gebied van Burgerzaken via verschillende kanalen aanbieden, zoals  fysiek, digitaal en telefonisch. In deze worden de landelijke ontwikkelingen nauwlettend gevolgd.
  • Verkiezingen organiseren die 1,5m-proof en goed toegankelijk zijn voor onze kiezers.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • Medewerkers front-office begeleiden en extra scholing laten volgen in de nieuwe / vervangende werkzaamheden met betrekking tot document- en identiteitsfraude.
  • Deelname aan de LAA (Landelijke Aanpak Adresfraude) continueren.
  • We gaan de digitale dienstverlening nog meer uitbreiden.
  • Voor het goed organiseren van de verkiezingen volgen we de landelijke ontwikkelingen en zullen de noodzakelijke maatregelen hiervoor treffen.

Lasten & baten

schaal x € 1,000

Lasten

€ 1.031.600

6,4 %

Baten

€ 377.060

0,6 %

ga terug